Motionscyklister rejsningsproblemer -Sådan undgår du impotens ved at motionscykle

Er der en sammenhæng mellem cykling og impotens?

Ja, der er en sammenhæng mellem cykling og impotens.

Lad mig allerførst slå fast: Motion er sundt for helbredet, selvtilliden og hele dit velbefindende. Motion er også vigtig for dig som mand, for at du kan bevare en god og stabil rejsning.

I denne artikel giver jeg dig indblik og indsigt i cykelsportens effekt på dine ædlere dele, fordi lige netop denne sportsgren kan ødelægge din præstation på sengekanten. Du vil få viden om, hvad du skal være opmærksom på, hvad du selv kan gøre, og hvor der er hjælp at hente.

Når du har læst artiklen til ende, vil du ubekymret kunne hoppe i sadlen, velvidende at du også er i stand til at give din partner en tur på lagnerne, når du kommer hjem.

Motion forebygger impotens

Al motion, hvor du får pulsen op, forebygger rejsningsproblemer. Årsagen er, at du styrker kroppens pumpefunktion (hjertet) samt rørføringssystemet (blodkarrene).

Det betyder: Jo mere saft og kraft, du bruger i pedalerne – jo, mere udfordrer du kroppen og hjertes ydeevne til, at pumpe mere blod rundt i kroppen. I tillæg giver det dig også et forbedret rørføringssystem (blodkar), da det opgraderes i takt med at der pumpes mere blod rundt.

Der findes et hav af meninger om, hvor meget motion, du bør dyrke. Et dansk studie fra 2018 viser, at hvis du har rejsningsbesvær, så vil 4×40 minutters højintensitets kredsløbstræning om ugen i 6 måneder gøre dig i stand til igen at krølle lagnerne. Det er jo ingen sag at nå den træningsmængde på ugentlig basis, hvis du er landevejsrytter eller aktiv cykelentusiast. Jeg ved, at det straks kan være mere udfordrende for dig, som ikke er.

Bagsiden af medaljen ved de mange timer i sadlen er, at det kan give dig problemer med rejsningen. Et tysk studie publiceret i European Urology i 2002 viser, at ca. 10% flere langdistance cykelryttere i alderen fra 21 til 31 år oplever rejsningsbesvær i forhold til ikke-cyklister.

Problematikken er vurderet til at være på baggrund af trykket fra de mange timer i sadlen. Er du nysgerrig, kan du læse om studiet her.

Ifølge Danmarks statistik kom landevejscykling i 2016 ind på en 6. plads over de hyppigst udøvede idrætsaktiviteter blandt voksne danskere i alderen mellem 50 og 59 år.

Tallet, for dem der oplever rejsningsbesvær i denne aldersgruppe, vil være langt større end 10%. Årsagen er, at når mænd runder de 40, oplever de fleste, at rejsningen over de næste 10 år ændrer sig og bliver af svingende kvalitet. Aldersgruppen fra 50 til 59 er derfor allerede udfordret på rejsningens kvalitet, inden de hopper i sadlen.

Hvad er sammenhængen mellem cykling og impotens?

I de år hvor jeg har behandlet mænd med rejsningsbesvær, har jeg adskillige gange oplevet, at mænd er uforstående overfor, at de trods deres gode form har rejsningsproblemer.

Jeg spørger altid ind til, hvilken sport manden dyrker. Når svaret er cykling, spørger jeg altid ind til hvor meget. Når svaret er fra 2 til 5 timer 4 gange eller mere ugentligt, ved jeg, hvorfor de har problemer.

Det gælder både i sommerhalvåret på landevejene og i vinterhalvåret på spiningcyklen.

Det er simpelthen trykket fra sadlen, der giver rejsningsbesvær. Når kroppens vægt trykker dig ned mod sadlen, kan nerver og kar til lemmet blive af klemt. Det foregår lokalt mellem benene, mens hjertet og blodkarrene i resten af kroppen nyder godt af, at du arbejder hårdt i pedalerne.

Udover de gener cykling ellers kan medføre i ryg, nakke, skuldre og andre dele af kroppen ved den ensartede stilling, så skaber det også et uhensigtsmæssigt tryk i ridebukse-området. Det er det område, der er i kontakt med sadlen. Trykket påvirker blodgennemstrømningen i området samt til dit lem og pung. Trykket er så tilpas stort, at nerver og kar har behov for restitution, hvilket for hver tiende mand viser sig ikke at være nok. Læs med i næste afsnit.

Sådan ved du om cykling på sigt vil kunne give dig rejsningsproblemer

Er restitution ikke nok vil du kunne opleve at en eller flere af følgende symptomer i ridebukse-området ikke når at forsvinde før næste træningspas:

  • følelsesløshed
  • stikken
  • prikken
  • sovende fornemmelser

Årsagerne er oftest valg af sadeltype, din statur i forhold til brede, højde og drøjde samt tilpasning af sadlen.

Når du sidder i sadlen, nedsættes blodgennemstrømningen til ridebukse-området og dermed også ilttilførslen. Trykket på nerven og den nedsatte ilttilførelse påvirker nervernes effekt på blodkarrenes udvidelse.

En for lille udvidelse af karrene betyder, at dit lem ikke fyldes hurtigt nok eller bare ikke nok til en rejsning – enten senere samme dag eller i dagene efter.

Er det alle cyklister, der rammes af rejsningsproblemer?

Det korte svar er: Nej, men alle kan rammes af symptomerne.

Når det handler om korte ture af ca. 30 minutters varighed i sadlen gælder det, at symptomerne oftest klinger af inden for ca. 10 minutter efter, du er hoppet af cyklen.

Når cykling er årsag til at nedsætte potensen, er det de mange timer i sadlen, der er grunden.

Er du en af dem, vil jeg råde dig til at være speciel opmærksom på 2 elementer:

  1. Oplever du symptomer, som nævnt i afsnittet ovenfor?
  2. Oplever du rejsningsproblemer?

Uanset hvor langt du cykler, skal du altid agere, hvis du oplever symptomer eller rejsningsproblemer.

Hvad kan du gøre for at undgå rejsningsproblemer, når du cykler?

Du har heldigvis flere muligheder at skrue på.

Her får du mine 4 bedste råd til at undgå at cykling ødelægger dit sexliv.

  1. Du skal sørge for at sidde i en sadel, der passer til dig og din anatomi. Du kan få hjælp til at få indstillet sadelhøjden, så presset på dine ædlere dele ikke bliver for stort.
  2. For at lette presset på dine ædlere dele under cykelturen, råder jeg dig til at stå mere i pedalerne, end du normalt gør. Det letter trykket.
  3. Slut altid dine cykelture af med en kort (gerne 1 km) gåtur i rask tempo. På den måde får du bevæget bækkenet godt igennem, og det hjælper blodgennemstrømningen til dine ædlere dele. Jeg ved godt, det ikke er det mest oplagte at bede dig om, nu hvor du har siddet mange timer i sadlen. Men forestil dig, at du vågner med en sovende arm. Her prøver du automatisk at vække den ved at bevæge eller ryste den. Det er det samme en gåtur vil gøre for dit ridebukse-område og dine ædlere dele.
  4. Du kan styrke blodgennemstrømningen til dit understel ved at lave bækkenbundsøvelser. Det er vekselvirkningen mellem spændt og afspændt, der styrker pumpefunktionen – og det er den, du bruger, når du skal have den op at stå.

Vil du have ovenstående 4 råd gennemgået og i tillæg få 4 konkrete tips til at lette presset fra sadlen, anbefaler jeg, at du tilmelder dig mit nyhedsbrev lige nedenfor.

Det er forskelligt, hvad der virker bedst for den enkelte. Oplever du ikke at ovenstående har effekt eller ønsker du mere viden omkring cykling og impotens kan du kontakte mig og få en uforpligtende og fortrolig samtale.

Faktum er:

Der er en sammenhæng mellem cykling og impotens. Fordi cykling kan påvirke rejsningsevnen hos mænd. Flertallet vil muligvis intet mærke eller kun opleve forbigående symptomer. Alligevel bliver mere end hver 10. mand ramt mellem benene.

Konsekvensen af trykket fra sadlen kan ødelægge dig sexliv. Heldigvis er der hjælp at hente. Nogle vil med få tiltag kunne hjælpe sig selv med at ændre på deres manglende eller svingende rejsning. Andre vil have behov for professionel hjælp.

Er du i tvivl, så lad os tage en snak om dine udfordringer. Brug knappen nedenfor.

Forfatteren til artiklen er: Per Andersen

Jeg hedder Per. Jeg ejer klinikken Hercules&Co. Jeg ved, at min behandling virker. Jeg har prøvet den på mig selv. Jeg ved, hvad der skal til. Det hele starter med en fortrolig samtale. Læs mere om min baggrund, mine uddannelser og meget andet her.