Sådan undgår du impotens ved at motionscykle

Motionscyklister rammes af rejsningsproblemer: Sådan undgår du impotens af at cykle

Læsning: 4 minutter

De danske landeveje er fyldt med omkring en halv million motionscyklister. Og cykling er både godt og sundt for kroppen. Alligevel bliver mange ramt af rejsningsproblemer af den populære motionsform.

Solen skinner. Foråret er her. Fuglene kvidrer. Og motionscyklen bliver fundet frem i mange danske hjem. Med stor iver og begejstring. Hurtigt kan den iver dog fortage sig i soveværelset, når motionscyklister efterfølgende oplever rejsningsproblemer. Det oplever vi på klinikken, Hercules&Co i København. Her behandler vi impotens og rejsningsproblemer. Og vi bliver bakket op af ledende eksperter på området bl.a. Lars Lund, speciallæge fra Odense Universitetshospital.

”Der er rigtig mange cykelryttere og motionscyklister, der bakser med rejsningsproblemer”, fortæller Per Andersen.

Han har eksempelvis behandlet en motionscyklist, der ikke havde haft rejsning i et halvt år.

”Rejsningsproblemerne opstår efter timer på en for smal sadel. Vi har nemlig alle to sædeknuder i ballerne. Går sadlen ind imellem dem, opstår der typisk et tryk omkring mellemkødet i området mellem anus og testiklerne. Og netop det område er fyldt med både nerver og blodkar. Ved et langvarigt tryk lukker man simpelthen for blodtilførslen, og det kan lamme ens evne til at få rejsning”, fortæller Per Andersen.

Kommer rejsningen tilbage?

Nogle opnår igen normal rejsning efter et stykke tid. Årsagen kan være, at de måske ikke har siddet i sadlen i en periode eller fordi de måske har ændret deres cykelruter til at være kortere og færre af slagsen. Mens andre skal have hjælp.

”Typisk hjælper jeg med udspænding af området. Jeg giver bækkenbundsøvelser og instruktion af massage af mellemkødet i området bagved pungen. Det gør for det meste, at motionscyklisterne atter kan få den op at stå. I nogle tilfælde kræver det behandling med fokuseret shockwave, fortæller Per Andersen.

Han bliver bakket op af urolog ved Odense Universitetshospital Lars Lund og Casper Hillstrøm fra ProOwnedCyckling, der i en artikel i Søndagsavisen fortæller om netop de samme problemer, som Per Andersen bemærker.

Har du rejsningsproblemer? Eller er du i tvivl om noget, så tøv endelig ikke med at ringe til os. Vi er eksperter på området og er altid klar til at hjælpe dig. Vi tilbyder gratis telefonisk rådgivning, som du enten kan bestille online eller ved at ringe til os.

Råd #1

Du skal tilpasse din sadel, så den passer til dig. Sørg for at købe en sadel, der passer dig i bredden, og indstil sadelhøjden, så den ikke presser uhensigtsmæssigt.

Råd #2

Træn din bækkenbund med knibeøvelser et par gange om ugen. Her får du tre øvelser fra os:

Råd #3

Køb dig et par cykelshorts med polstring, så du beskytter dine ædlere dele.

Råd #4

Start op med korte ture, så din krop langsomt kan vænne sig til at sidde i sadlen (igen). Med tålmodighed skal du nok komme langt i løbet af sæsonen.

Luk